Murid dan Alam Belajar
Konsep alam belajar
Alam belajar murid terdiridaripada 3 aspek utama iaitu :
i. Aspek Fizikal
ii. Aspek Psikososial
iii. Komuniti pembelajaran
Aspek Fizikal
Persekitaran fizikal amat mempengaruhi pembelajaran murid secara langsung.Aspek fizikal banyak mencerminkan gaya pengajaran guru dibilik darjah.Persekitaran fizikal bilik darjah dan sekolah boleh merujuk kepada lokasi sekolah, kemudahan dan kelengkapan sekolah serta bilik darjah, bahan Bantu mengajar, susun atur kerusi meja, , kedusukan bilik darjah, papan kenyataan dan sudut pembelajaran mewujudkan satu keadaan yang kondusif untuk seorang pelajar.
Aspek Psikososial
Faktor psikososial seperti hubungan sesame murid, hubungan guru dengan murid, semangat kerjasama dan sebagainya. Seorang guru yang prihatin terhadap kebajikan pelajar dan mudah didampigi, ramah mesra, cekap, berkeyakinan diri da mengambil berat tentang keselamatan dan keselesaan murid akan memenuhi keperluan-keperluan psikososial murid yang diajar.
Komuniti Pembelajaran.
Pembelajaran murid amat dipengaruhi oleh persekitarannya.
Teori ‘Ekologi Bronfenbrenner’ menjelaskan pengaruh sosiobudaya persekitaran terhadap perkembangan dan pembelajaran individu yang mengemukakan 5 sistem accessible iaitu mikrosistem, mesosistem, ekosistem, makrosistem dan kroosistem yang mempengaruhi perkembangan personality individu
i. Mikrosistem
Persekitaran yang terdekat dimana kanak-kanan mempunyai interaksi secara langsung dan menghabiskan paling banyak masa bersama. Contoh ibu bapa, adik beradik, saudara mara, rakan-rakan, jiran dan guru.
ii. Mesosistem
Perhubungan antara mikrosistem. Apa yang berlaku dalam satu mesosistem boleh mempengaruhi interaksi dengan mikrosistem yang lain. Misalya persekitaran rumah boleh mempengaruhi tingkah laku individu di sekolah. Contoh, rumah-sekolah, rumah-jiran, sekolah-jiran.
iii. Ekosistem
Pengalama dengan persekitaran yang tidak...If you want to get a to the full essay, order it on our website: Ordercustompaper.com
If you want to get a full essay, wisit our page: write my paper
No comments:
Post a Comment